Jak sobie radzić w stresowych i nietypowych sytuacjach, po zgonie naturalnym lub samobójstwie bliskiej Nam osoby?
Wiele starszych osób mieszka samotnie i z dala od swojej rodziny z różnych przyczyn i uwarunkowań logistycznych czy losowych. Nie zawsze członkowie rodzin są w stanie na bieżąco nadzorować takie osoby, z uwagi na odległość lub inne skomplikowane sytuacje rodzinne. Aż w końcu przychodzi taki dzień, w którym dowiadujemy się, że bliska nam osoba zmarła w samotności i znaleziona ją w mieszkaniu dopiero po kilku a nawet kilkudziesięciu dniach. Po tak długim czasie zwłoki ulegają dużemu rozkładowi i w sprzyjających warunkach (ciepła i wilgoci), ciało ulega szybkiemu zepsuciu, wytwarzając w tym procesie gazy. Smród unoszący się w całym mieszkaniu przenika w strukturę ścian i mebli, co uniemożliwia przebywanie w takim mieszkaniu.
Jak zachować się w takiej sytuacji i co należy zrobić?
Przed zamówieniem usługi sprzątającej w przypadku znalezienia zwłok należy:
1. Osoba która znalazła osobę zmarłą, musi bezzwłocznie powiadomić najbliższą Komendę Policji;
2. Należy wezwać Pogotowie Ratunkowe (lekarza), który musi stwierdzić zgon;
3. Podporządkować się wszystkim procedurom i poleceniom Policji lub Prokuratury;
4. Z chwilą stwierdzenia (śmierci naturalnej), powiadomić należy Zakład Pogrzebowy w celu zabrania zwłok;
5. Z chwilą stwierdzenia (śmierci z udziałem osób trzecich lub samobójstwa), czynności zabrania zwłok nakaże Prokuratura;
6. W przypadku (śmierci naturalnej) na podstawie wystawionego przez lekarza zaświadczenia zgonu, Urząd Stanu Cywilnego wyda akt zgonu;
7. Natomiast w przypadku (udziału osób trzecich lub samobójstwa), zaświadczenie zgonu wystawi tzw. lekarz sekcyjny, na podstawie którego Urząd Stanu Cywilnego wyda akt zgonu;
8. Jeżeli osoba zmarła posiadała polisę na życie, należy zgłosić się z polisą ubezpieczeniową i aktem zgonu do ubezpieczyciela;
9. Przysługuje również tzw. zasiłek pogrzebowy w wysokości - 4.000,00 zł, który można wypłacić bezpośrednio w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych lub za pośrednictwem Zakładu Pogrzebowego, w którym organizujemy pogrzeb;
10. Po zamknięciu całej procedury prawnej i administracyjnej, rodzina może przystąpić do zorganizowania pogrzebu;
11. Po pogrzebie rodzina może przystąpić do odzyskania mieszkania i adaptacji do ponownego zamieszkania. I tu już jest rola firmy, która profesjonalnie wykona dekontaminację takiego lokalu mieszkalnego, by przywrócić go do poprzedniej użyteczności.
Zakres działania takiej czynności to: -
Czynności opróżniające mieszkanie po osobie zmarłej np., odzież, rzeczy, przedmioty, meble itp.
2. Prace demontażowe skażonych miejsc krwią i płynami ustrojowymi.
3. Załadunek odpadów i śmieci na kontener celem utylizacji medycznej i komunalnej.
4. Dezynfekcja chemiczna zasadą aktywną całego mieszkania.
5. Ozonowanie całego kompleksu lokalu mieszkalnego.
Jak widzicie, nie jest to takie proste i samemu nie wykonacie takiego zadania. Wymaga ono kwalifikacji zawodowych, odpowiednich preparatów i technologii.
Dopiero takie działanie pozwoli na nowo korzystać z takiego mieszkania, nie narażając siebie i innych na niebezpieczeństwo zatrucia, a w niektórych przypadkach i śmierci.
Po wykonaniu powyższych czynności, firma wystawia fakturę i protokół dezynfekcji celem okazania w przypadku kontroli dla Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
Jeżeli ktoś z Was będzie miał jakieś pytanie, proszę umieścić je w poście na naszym blogu, a My na każde z nich odpowiemy?
Comments